Diëtisten specialiseren zich niet in één doelgroep – waarom je dit beter wel kunt doen.
Diëtisten specialiseren zich nauwelijks. Zo vaak hoor ik van diëtisten dat ze alles en iedereen behandelen. Ze vertellen op hun website dat ze zowel volwassen als kinderen begeleiden met overgewicht, diabetes type 2, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, prikkelbare darm syndroom (PDS), jicht, PSOS, vrouwen in de zwangerschap, vermoeidheidsklachten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarbij geven ze vaak aan gespecialiseerd te zijn in minstens drie dingen.
Even serieus: Hoe kun je nou gespecialiseerd zijn, goed zijn, in zoveel verschillende doelgroepen van allerlei verschillende culturen en leeftijden? Dat kan gewoon niet. Gemiddeld heb je al zo’n 20 jaar nodig om een echte specialist in één ding te worden, laat staan in twintig verschillende dingen. In deze blog leg ik je uit waarom je voor één doelgroep moet kiezen als je meer cliënten wilt.
Diëtisten specialiseren zich niet omdat ze dit niet durven
De meest gehoorde argument op waarom de meeste diëtisten zich niet specialiseren is dat ze dan denken dat ze een grote groep mensen uitsluiten, omdat die niet behoren tot hun specialisatie. Als ze bijvoorbeeld gespecialiseerd willen zijn in hoge bloeddruk, dan doen ze dat niet omdat ze bang zijn dat ze dan mensen uitsluiten die een hoog cholesterol of overgewicht hebben. Maar als je blijft zeggen dat je iedereen kan helpen, dan help je eigenlijk niemand. Je bent een kleine vis in een grote vijver. Anders gezegd: je doet hetzelfde als al die andere diëtisten en je onderscheidt je niet. Je valt dus niet op en zal op Google zeker niet hoog komen, dus slecht vindbaar zijn.
Diëtisten specialiseren zich alleen maar in diëten
Vaak hoor ik diëtisten zeggen dat ze gespecialiseerd zijn in het koolhydraatarm dieet of in het wel bekende FODMAP-dieet. Dat het FODMAP-dieet is ontwikkeld voor mensen met PDS en je daar mensen mee behandelt, wil niet gelijk zeggen dat je een specialist bent in het prikkelbare darm syndroom. Dat gaat verder dan een cliënt begeleiden met een dieet. Daar is diepgang voor nodig en een integrale aanpak. Daarbij is het belangrijk dat je precies snapt waar je doelgroep zich mee worstelt, zodat je hen zo optimaal mogelijk kunt helpen. Daarbij is persoonlijke ontwikkeling ook cruciaal en daarmee bedoel ik geen geaccrediteerde cursus, maar echt intensieve coaching waarbij je keihard uit je comfortzone gaat.
De reden waarom je je als diëtist moet specialiseren als je meer cliënten wilt
Als je een kleine vis in een heel grote vijver bent val je niet op. Er is geen enkele reden voor mensen om 100 km te rijden om door jou geholpen te kunnen worden. Want nog geen 5 km verderop kunnen cliënten ook terecht bij andere diëtisten die precies hetzelfde aanbieden als jij. Door je te specialiseren in één niche komen er soms zelfs cliënten die wel 2 uur heen en weer moeten rijden om door jou geholpen te worden. Dit heb ik meegemaakt in mijn vorige bedrijf als PDS-coach, waarin ik gespecialiseerd was in een heel specifieke doelgroep, namelijk mensen met PDS die op eigen kracht darmklachtenvrij willen worden door te leren luisteren naar hun lichaam. Het zijn mensen die alles al geprobeerd hebben en mijn methode als laatste redding zagen. Bovendien wist ik precies hoe ik deze doelgroep moet aanspreken en wat de beste aanpak is, omdat ik mij hierin volledig verdiept heb. Je kunt je moeilijk focussen op twintig verschillende doelgroepen te gelijk.
“Ik durfde me eerst niet te specialiseren in één doelgroep, omdat ik bang was dat ik dan minder cliënten aan zou trekken. Juist sinds ik me alleen focus op mensen met PDS, zit mijn praktijk voller dan ooit. Cliënten komen vanuit heel Nederland naar ons toe en PDS coaching is zelfs gegroeid tot een franchise. Nu kunnen we nog meer mensen met PDS helpen!”
De eerste stap om je als diëtist te specialiseren
Je weet nu waarom het zo belangrijk is om je te specialiseren in één ding en hier heel goed in te worden. Nu is het tijd om hiermee aan de slag te gaan!
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
– Van welke soort cliënten word jij blij en krijg je energie?
– Met welke doelgroep heb jij veel ervaring?
– Welke unieke kwaliteiten heb jij als diëtist om deze groep cliënten te helpen?
– Wat kun je doen om te laten zien dat je hier gespecialiseerd in bent?
Ik ben benieuwd wat je van mijn blog vindt en of je aan de slag gaat met je specialisatie. Ik zou het leuk vinden als je hieronder je antwoorden deelt van de bovenstaande vragen, zodat we elkaar kunnen inspireren.
Dit blogartikel heb ik geschreven voor PDS coaching in de tijd dat ik dit bedrijf runde en overgenomen als blog op deze website.
Meer blogs over dit thema:
15 essentiële tips om je website te verbeteren
15 essentiële tips om je website te verbeteren met voorbeelden voor diëtisten en leefstijlcoachesSuper dat jij wilt leren hoe jij je website kunt verbeteren! Als diëtist of leefstijlcoach is je website je digitale visitekaartje. Het is de plek waar potentiële cliënten...
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden voor diëtistenEen nieuwsbrief maken met behulp van Chat GPT kan een geweldige manier zijn om efficiënt gepersonaliseerde en boeiende content te creëren. Voor diëtisten, therapeuten en coaches kan dit een krachtige...
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappen
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappenIn het digitale tijdperk is het essentieel voor jou als diëtist, therapeut of coach om effectief te communiceren met je doelgroep. Een van de meest directe en persoonlijke manieren om dit te doen, is via een...