Enkel diëtetiek aanbieden moet je mee stoppen.
.Diëtetiek uitsluitend aanbieden aan cliënten en zeggen specialist te zijn in alles, is wat duizenden diëtisten in Nederland doen. Het dieet of voedingsadvies zou volgens de website dé oplossing zijn bij een bepaalde klacht, zoals het FODMAP-dieet bij darmklachten. Slechts een klein deel van de diëtisten die ik ken, biedt een totale aanpak aan zijn cliënten; een goed werkende methode die gericht is op één specifieke doelgroep. Ben je diëtist en bied je op dit moment alleen diëtetiek aan? Lees dan in deze blog waarom je hiermee moet stoppen als je meer cliënten in je praktijk wilt hebben.
Je biedt totaal geen waarde aan je cliënt als je alleen diëtetiek aanbiedt
De eerste reden waarom je niet enkel diëtetiek moeten aanbieden is omdat je totaal geen waarde aan je cliënten biedt als je alles en iedereen behandelt. Je kunt namelijk niet goed zijn in overgewicht, ondergewicht, PDS, diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en oncologie. Zelfs al heb je alle bijbehorende cursussen gevolgd, dan ben je nog geen specialist in al deze ziektebeelden. Daar heb je heel veel praktijkervaring voor nodig en één focuspunt. Het duurt jaren voordat je weet waar één doelgroep continu tegenaan loopt, welke medicijnen of middelen ze gebruiken en hoe ze werken, welke soort voeding bij ze past en hoe je hun het beste resultaat kunt geven. Kies daarom voor één doelgroep en begeleid ze met een integrale aanpak. In onze praktijk coachen we daarom uitsluitend mensen met PDS aan de hand van de BETER-methode; Bewustwording, Eten, Trainen, Energie en Rusten.
Als je uitsluitend diëtetiek aanbiedt kun je geen hogere tarieven vragen
Als je je blijft focussen op iedereen, dan kun je geen hogere tarieven vragen. Bij de diëtist verderop kan de cliënt namelijk ook terecht voor precies hetzelfde en voor dezelfde of een lagere prijs. Daarom zal de cliënt waarschijnlijk bij de meest voordelige praktijk in de buurt terecht komen, die net als jij losse consulten aanbiedt. Als je een hoger uurtarief wilt zal je specialist moeten worden in één ding en zorgen dat je een hogere waarde aanbiedt dan de gemiddelde diëtist. Een andere manier om je omzet te verhogen, is om trajecten aan te bieden in plaats van losse consulten. Doordat je van te voren weet dat je cliënt terug blijft komen ben je al verzekerd van een vast bedrag per cliënt. Wij bieden uitsluitend trajecten aan van drie tot vier sessies van een uur voor een uurtarief die 50% hoger ligt dan bij de zorgverzekeraar.
Je cliënt heeft onvoldoende resultaat als je enkel diëtetiek doet
Je doelgroep is op zoek naar een passende oplossing voor zijn of haar probleem die veel resultaat heeft. Is je cliënt te zwaar, dan komt ze waarschijnlijk met de vraag of je kunt helpen om af te vallen. Je aanbod moet hier dan ook op aansluiten. Misschien weet jij wel dat alleen een dieet niet werkt om blijvend af te vallen en dat daar meer voor nodig is. Dat ze ook moeten leren grenzen aangeven, meer rust nemen, vaker met hun lichaam bezig moeten zijn en liefdevol moeten zijn tegen zichzelf. Maar je cliënt is daar niet naar op zoek. Die wilt afvallen, dus daar moet je aanbod op aansluiten. Pas als je zegt dat je die gene daarmee kan helpen, is je cliënt bereid om te luisteren. Daarna kun je uitleggen dat ze voor een blijvend resultaat ook die andere stukken moeten aanpakken. Op deze manier bied je een traject aan dat resultaat oplevert.
Dit blogartikel heb ik geschreven voor PDS coaching in de tijd dat ik dit bedrijf runde en overgenomen als blog op deze website.
Meer blogs over dit thema:
15 essentiële tips om je website te verbeteren
15 essentiële tips om je website te verbeteren met voorbeelden voor diëtisten en leefstijlcoachesSuper dat jij wilt leren hoe jij je website kunt verbeteren! Als diëtist of leefstijlcoach is je website je digitale visitekaartje. Het is de plek waar potentiële cliënten...
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden voor diëtistenEen nieuwsbrief maken met behulp van Chat GPT kan een geweldige manier zijn om efficiënt gepersonaliseerde en boeiende content te creëren. Voor diëtisten, therapeuten en coaches kan dit een krachtige...
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappen
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappenIn het digitale tijdperk is het essentieel voor jou als diëtist, therapeut of coach om effectief te communiceren met je doelgroep. Een van de meest directe en persoonlijke manieren om dit te doen, is via een...