Hoe je een blog optimaliseert met Yoast SEO-tool.
Ben je het ook zat om tijd en moeite te steken in blogs die amper door Google worden opgepikt? Dat gevoel ken ik maar al te goed. Toen ik begon met mijn als prikkelbare darmcoach en diëtist (PDS coaching), werden mijn blogs nauwelijks opgemerkt. Zelfs toen ik meer dan honderd blogs had geschreven, werden ze nog niet gevonden. Super frustrerend! Maar na wat diepgaand onderzoek en het volgen van een SEO-cursus, ontdekte ik de kracht van de Yoast SEO-tool. Nu, met ongeveer 14000 maandelijkse bezoeken op de site zonder advertenties, wil ik jou helpen hetzelfde te bereiken. Hieronder vind je handige tips over een blog schrijven met Yoast SEO-tool.
Start met een stevige basis bij het schrijven van je blog
Voordat je de Yoast SEO-tool gebruikt, is het belangrijk om de basis goed te hebben. Zelf start in in een Word-document of Google docs voor het de basis van het schrijven van mijn blogs en andere teksten. Hier zijn enkele stappen om te volgen:
1. Kies unieke zoekwoorden
Het gebruik van meerdere relevante zoekwoorden in plaats van slechts één voor SEO vergroot de kans dat je content gevonden wordt voor verschillende zoekopdrachten. Bovendien helpt het om een breder publiek aan te spreken en vermindert het de directe concurrentie op één specifiek zoekwoord. Hierdoor kan je content een groter en diverser bereik hebben. Gebruik drie tot vier zoekwoorden zoals ’tips reizen met PDS’ of ‘mijn ervaring reizen PDS’. Dit werkt veel beter dan dat je enkel te zoekterm ‘PDS’ gebruikt.
2. Wees strategisch met zoekwoorden
Het strategisch gebruiken van zoekwoorden betekent dat je ze op een organische manier in je tekst verweeft zodat de leesbaarheid behouden blijft. Door ze in de inleiding, titels en headlines te plaatsen, vergroot je de zichtbaarheid en relevantie van je content voor zoekmachines, wat helpt bij een betere ranking in zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de zoekwoorden – focus keyfrase – in zijn geheel maar wel op een natuurlijke manier in je tekst passen. Het moet wel lekker lezen. Voeg ze toe in de inleiding staan, en gebruik ze in titels, headlines en afbeeldingen.
3. Voeg relevante interne en externe links toe
Door relevante interne links toe te voegen, houd je lezers langer op je website en leid je ze naar andere waardevolle content. Een uitgaande link naar een betrouwbare externe bron verhoogt de geloofwaardigheid van je blog en toont aan dat je onderzoek hebt gedaan, wat zowel je lezers als zoekmachines waarderen. Voeg daarom relevante interne links toe en een uitgaande link die past bij de inhoud van je blog.
4. Beeld is ook belangrijk
Aantrekkelijke en consistente afbeeldingen verhogen de betrokkenheid van lezers en verbeteren de gebruikerservaring op je blog. Door afbeeldingen te verkleinen met TinyPng, zorg je voor snellere laadtijden, en door zoekwoorden in de bestandsnaam te gebruiken, verbeter je de SEO van je post. Gebruik daarom aantrekkelijke, consistente afbeeldingen. Verklein ze indien nodig en voeg de zoekwoorden toe in de bestandsnaam.
Optimaliseren met de Yoast SEO-tool
Eenmaal je blog geschreven is, is het tijd om de tekst en afbeelding(en) te uploaden op WordPress en het te optimaliseren met de Yoast SEO-tool. Lees hieronder de termen met hun betekenis, zodat je weet hoe je de Yoast SEO-tool in kunt zetten:
Metabeschrijving
Dit is een zeer korte omschrijving (maximaal 156 tekens) van de inhoud van je blogpost die verschijnt wanneer je post in de zoekresultaten van zoekmachines wordt weergegeven. Het is belangrijk dat deze beschrijving aantrekkelijk en relevant is, zodat potentiële lezers worden aangemoedigd om je blog te gaan bekijken. Zorg ervoor dat alle zoekwoorden hierin voorkomen.
Slug
De slug is het deel van de URL dat specifiek verwijst naar jouw individuele blogpost, meestal na de domeinnaam. Het moet kort, beschrijvend en vrij van onnodige woorden of tekens zijn, zodat het makkelijk te onthouden is en relevant blijft voor de inhoud. Zijn jouw zoekwoorden ‘opgeblazen buik voorkomen’, dan gebruik je bij voorkeur de volgende slug: www.jouwwebsite.nl/opgeblazen-buik-voorkomen
Uploaden van afbeeldingen
Wanneer je afbeeldingen aan je blog toevoegt, is het belangrijk om ze te optimaliseren voor zoekmachines. Dit betekent dat je relevante zoekwoorden in de bestandsnaam en de alt-tekst van de afbeelding moet opnemen, zodat ze bijdragen aan de SEO-waarde van je post. Op die manier kunnen de afbeeldingen ook gevonden worden op Google, wat weer gunstig is voor de SEO.
Andere mogelijkheden van de Yoast SEO-tool
Naast de bovestaande SEO-functies biedt Yoast ook hulpmiddelen zoals een leesbaarheidsanalyse, die je vertelt hoe toegankelijk je tekst is. Deze kun je vinden bij het tweede tabje. Er is ook een controle van je interne linkstructuur, zodat je kunt zien of je post goed verbonden is met andere delen van je website. Heb je een blog die ook relevant is met de blog die je hebt geschreven? Verwerk de link van die blog dan ook in deze blog. Zo blijven mensen langer op je site en dat is goed voor je SEO.
Kies je onderwerp zorgvuldig
Het heeft geen zin om te schrijven over iets waar niemand naar op zoek is. Als mensen niet Googelen op jouw zoekwoord, dan wordt je namelijk niet gevonden. Het kan zomaar zijn dat een synoniem van waar jij over wilt schrijven wel vaak gebruik wordt als zoekterm. Zo wordt er meer gezocht op ‘opgezwollen buik’ dan ‘opgeblazen buik’. Gebruik tools zoals Answer the public om te ontdekken waar jouw doelgroep naar zoekt. Is je doelgroep mensen met het prikkelbare darm syndroom of ook wel PDS, zoek dan op ‘PDS’ en je zult verschillende relevante zoekwoorden en onderwerpen vinden waar je over kunt schrijven. Hieronder zie je enkele voorbeelden van zoektermen die in verband staan met de zoekterm ‘PDS’.
Het is een leerproces, maar met geduld en de juiste tools, zoals de Yoast SEO-tool, kan ook jij je online zichtbaarheid en verkeer drastisch verhogen. Veel succes!
Wil je ondersteuning bij het schrijven van blogs met de Yoast SEO-tool? Neem dan contact met mij op!
Meer blogs over dit thema:
15 essentiële tips om je website te verbeteren
15 essentiële tips om je website te verbeteren met voorbeelden voor diëtisten en leefstijlcoachesSuper dat jij wilt leren hoe jij je website kunt verbeteren! Als diëtist of leefstijlcoach is je website je digitale visitekaartje. Het is de plek waar potentiële cliënten...
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden voor diëtistenEen nieuwsbrief maken met behulp van Chat GPT kan een geweldige manier zijn om efficiënt gepersonaliseerde en boeiende content te creëren. Voor diëtisten, therapeuten en coaches kan dit een krachtige...
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappen
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappenIn het digitale tijdperk is het essentieel voor jou als diëtist, therapeut of coach om effectief te communiceren met je doelgroep. Een van de meest directe en persoonlijke manieren om dit te doen, is via een...