Kwaliteitsregister diëtist – hoe krijg je voldoende punten en is dit echt nodig? 

kwaliteitsregister_paramedici_dietist_kp_register_voldoende_punten

Kwaliteitsregister diëtist; hoe je daar aan voldoet is een veel besproken onderwerp onder diëtisten in mijn netwerk. Daarbij heb ik jarenlang stress gehad over of ik wel zou voldoen aan de eisen van het kwaliteitsregister. Na twee jaar in het BIG-register te hebben gestaan, had ik nóg te weinig werkervaring als diëtist. De banen lagen niet voor het oprapen en in mijn diëtistenpraktijk had ik weinig, vaak ongemotiveerde cliënten. Als ik niet voldoende punten zou hebben voor het kwaliteitsregister dan moest ik misschien wel stoppen met mijn baan als diëtist. Inmiddels voldoe ik wel aan de eisen, maar ik hoef er weinig moeite voor te doen. Hieronder lees je waarom het succes van je praktijk niet alleen maar afhangt van het kwaliteitsregister en wat je kunt veranderen om wel succesvol te zijn.

Kwaliteitsregister diëtist: dit betekent niet gelijk dat je een succesvolle diëtist bent

Kwaliteitsgeregistreerd diëtist zijn betekent niet gelijk dat je een succesvolle diëtist bent. Als je voldoet aan alle punten van het kwaliteitsregister (BIG-register), heb je meer kans op het krijgen van een contract met de zorgverzekeraars. Dat is natuurlijk lekker, maar het betekent niet gelijk dat je diëtistenpraktijk volstroomt met cliënten. Je moet veel meer doen om te zorgen dat je praktijk echt een succes wordt. Denk aan netwerken, marketing, en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast je doelgroep op de juiste manier aanspreken en geld durven vragen voor je diensten. Je kunt wel duizenden euro’s aan diëtetiek cursussen gaan besteden en je tijd aan geaccrediteerde activiteiten. Echter ben je dan nog geen ondernemer, wat wel nodig is om een succesvolle praktijk te krijgen.

Kwaliteitsregister diëtist is alleen maar voor je eigen vak

Kwaliteit hangt volgens het KP-register af van de volgende punten: of je voldoende geaccrediteerde punten hebt gehaald met cursussen of nascholingen, met vakgerelateerde activiteiten en of je gedurende 5 jaar gemiddeld minimaal 8 uur per week cliënten hebt gezien. Ik geef je nu alvast op een briefje dat als je hiervan uitgaat je volledig op het foute spoor zit. De eis met de ervaring ben ik het wel mee eens, want je leert het meeste uit ervaring. Echter zijn de cursussen vaak alleen gericht op één soort vakgebied; in dit geval diëtetiek. Je kunt hier in mijn vorige blog lezen, waarom je moet stoppen met alleen maar diëtetiek aanbieden. Je levert pas echt kwaliteit als je precies weet wat je doelgroep nodig heeft en dit kunt bieden.

Zonder contract met de zorgverzekeraars kun je ook geld verdienen als diëtist

Als je niet kwaliteitsgeregistreerd diëtist bent, krijg je geen contracten met de zorgverzekeraars en zijn er minder cliënten die er naar je toekomen. Ten minste als je hetzelfde aanbieden als alle andere diëtisten. Ik heb zelfs 1 jaar onbetaald bij een orthomoleculair diëtist stage gelopen om aan mijn punten van het BIG-register te voldoen. Achteraf weet ik dat dit onzin is. Cliënten zijn zelfs bereid om meer dan de helft zelf te betalen bij ons, omdat we een persoonlijke oplossing bieden voor het probleem. Dit betekent dat je goed aansluit bij de vraag en aanbod en niet alleen maar met standaarddiëten gaat werken. Als je out-of-the-box durft te denken, kun je makkelijk goed geld verdienen als diëtist. Ook zonder contract met de zorgverzekeraar.

Stop met alleen maar bezig zijn met het kwaliteitsregister diëtist 

Je bent al gauw weken in je vrije tijd bezig om te voldoen aan je punten om in het KP-register te blijven. Denk aan intervisies samen met andere diëtisten, het maken van een kwaliteitshandboek, klanttevredenheidsonderzoek doen en de verplichte IPO (reflecteren en analyseren). Je bent hier veel tijd aan kwijt, terwijl je juist alle aandacht nodig hebt voor je marketing. Om er achter komen wat precies je doelgroep is en hoe je die aanspreekt. Daarbij het opbouwen van een marketingfunnel en misschien wel het opzetten van een community voor je doelgroep. Je kunt beter kijken naar wat je kunt betekenen voor je doelgroep. Als je dat toevallig kan invullen door ook punten te halen voor het kwaliteitsregister paramedici, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zelf heb ik mijn punten makkelijk en met plezier gehaald door studenten te begeleiden en artikelen te schrijven over het prikkelbare darm syndroom (PDS).

Dit blogartikel heb ik geschreven voor PDS coaching in de tijd dat ik dit bedrijf runde en overgenomen als blog op deze website.

Meer blogs over dit thema:

15 essentiële tips om je website te verbeteren

15 essentiële tips om je website te verbeteren

15 essentiële tips om je website te verbeteren met voorbeelden voor diëtisten en leefstijlcoachesSuper dat jij wilt leren hoe jij je website kunt verbeteren! Als diëtist of leefstijlcoach is je website je digitale visitekaartje. Het is de plek waar potentiële cliënten...

Lees meer
Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden

Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden

Een nieuwsbrief maken met Chat GPT – met voorbeelden voor diëtistenEen nieuwsbrief maken met behulp van Chat GPT kan een geweldige manier zijn om efficiënt gepersonaliseerde en boeiende content te creëren. Voor diëtisten, therapeuten en coaches kan dit een krachtige...

Lees meer
Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappen

Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappen

Hoe je een nieuwsbrief kunt opzetten in 3 stappenIn het digitale tijdperk is het essentieel voor jou als diëtist, therapeut of coach om effectief te communiceren met je doelgroep. Een van de meest directe en persoonlijke manieren om dit te doen, is via een...

Lees meer